مختصری از گزارش تخصصی :
این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد.
چکیده
برقراری ارتباط عاطفی میان معلم و دانش آموز پیش مطالعه یادگیری کلمات جدید هر درس خواندن متن عربی و صحیح خوانیپس از خواندن متن دانش آموز به ترجمه فارسی توجه کند جملات به فارسی روان معنی شوند از حفظ کردن معنی جملات خودداری شود قواعد خلاصه وار مطالعه شوددرک مطلب تمرین شوداستفاده از کتاب های کمک آموزشی کتاب های کمک آموزشی نباید ازنوع ترجمه متن درس ها و پاسخ تمرین ها باشد بلکه این کتاب ها با طرح سئوالات باعث ایجاد تفکر در دانش آموز می شوند استفاده از فیلم و کتاب های گویا تهیه فلش کارت های متنوع شرکت دانش آموزان درفعالیتهای گروهی استفاده از روشهای مختلف تدریس برای جلوگیری از یکنواخت شدن روند تدریس – برگزاری مسابقات برای ایجاد روحیه رقابت در میان دانش آموزاند جدا سازی کتاب مکالمه و تمارین – تجهیز مدارس به کتب مرجع قواعد و لغت نامه های عربی به فارسی و بالعکس مکالمه عربی استفاده از مجلات عربی خیلی کوتاه برای تقویت مکالمه عربی توسط دبیران ساخت دست سازه های آموزشی کاردستی توسط دانش آموزان مطلع بودن معلم از الگوها و شیوه های نوین تدریس
مقدمه
زبان فارسی در مدارس زیاد طرفدار ندارد، زبان انگلیسی هم همینطور ولی با این حال طرفداران زبان عربی در مدارس از این دو نیز کمتر است تا آنجا که بیمیلی به این درس را میشود از عضلات منقبض صورت دانشآموزان وقتی نام درس عربی میآید، فهمید.عربی زبان آسانی نیست، یعنی از زبان فارسی پیچیدهتر است و قواعدی گیجکننده دارد. این ذات این زبان است اماسالهاست کتابهای درسی نیز مزید برعلت شده و این پیچیدگی ذاتی راپیچیدهترکرده است.دانشآموزانی که هنوز درسیستم قدیم آموزشی درس میخوانند یعنی هنوز دانشآموز دبیرستان محسوب میشوند، نه دانشآموز دوره متوسطه دوم، همچنان با کتابهای خشک و بیانعطاف عربی کلنجار میروند اما دانشآموزان پایههای هفتم و هشتم یعنی اول و دوم راهنمایی قدیم، دو سال است دو کتاب تازهتالیف میخوانند که یک سر و گردن از کتابهای قدیم بالاتر است
متن گزارش
روش های ایجاد انگیزه برای تدریس در درس عربی پایه هفتم
- یکی از عوامل مؤثر در یادگیری، انجام پیش مطالعه است ، یعنی درسی که هنوز تدریس نشده است، مورد مطالعه ی قبلی دانش آموز قرار گیرد داشتن اشتباه در این مورد ، امری طبیعی است یادگیری کلمات جدید هر درس ، نقش بسیار مؤثری در فراگیری درس دارد ترجمه ی متن درس و ترجمه - جملات مربوط به تمرین ها ، درگرو دانستن معنی این کلمات است. برای خواندن کلمات جدید ویادگیری معانی آن ها ، دانش آموز در ابتدا به واژه نامه ی کتاب مراجعه می کند و از آن جا که ممکن است ، برخی کلمات به طور کامل در واژه نامه ، علامت گذاری نشده باشند ،کلمات مورد نظررا درمتن درس می یابد و با توجه به تلفظ صحیح آن ها ،معانی کلمات رابا تکرار وتمرین مناسب درذهن نگه داری می کندپس از یادگیری کلمات جدید درس و اطمینان از یادگیری کامل آن ها ،وظیفه ی دانش آموز ، خواندن متن -عربی و صحیح خوانی آن است. البته متن عربی درس حداقل یک بار باید پیش مطالعه شده باشد. متن درس هرچه بیشتر خوانده شود ، در یادگیری مؤثرتر است. در خواندن متن درس در دفعات پایانی ، دانش آموز معمولاً توانایی خواندن متن را به شکل صحیح پیدا میکندوچگونگی بیان جملات رادرمی یابدپس از خواندن متن ، دانش آموزنسبت به ترجمه ی آن به فارسی اقدام می کند. برای انجام این کار ، دانش آموز ،علاوه بر دانستن معانی کلمات جدید ، باید معنی کلمات خوانده شده ی قبلی را نیز بداندبه عبارتی باید معنی هریک از واژه ها را بداندبرای دستیابی به معنی این کلمات ، بهترین کار ، مراجعه به این کلمات در درس های قبلی و یا کتاب های پایه ی اول و دوم است سعی شود جملات به فارسی روان معنی شوند و از حفظ کردن معنی جملات ، بدون دانستن معانی یکایک کلمات خودداری شود. زیرا این امریکی از عوامل خستگی دانش آموز است و این کار نه تنها سودی برای دانش آموز ندارد ،بلکه باعث افزایش کاردانش آموزوکاهش کارآیی او می شود. زیرا معمولاً تعدادجملات
گزارش تخصصی افزایش تفهیم درس عربی برای دانش آموزان پایه هفتم
- ۹۶/۰۶/۰۵